RCUD.me
Podvodne mine su eksplozivne naprave namijenjene oštećivanju i potapanju brodova, podmornica i ostalih plovila ili njihovom spriječavanju da koriste određenu teritoriju. Podvodne
mine na zapadu se pojavljuju u 16 vijeku, ali njihovo korišćenje u pomorskim ratnim operacijama je vezano za Američku Revoluciju u toku koje je jedna američka drvena podmornica postavljala primitivne mine oko britanskih brodova ukotvljenih u luci New York. Masovno korišćenje podvodnih mina počelo je u I Svjetskom ratu kada su Britanske i kasnije Američke trupe postavile desetine hiljada mina da bi zaustavile Njemačke brodove i podmornice a Njemci su postavljali mine u Britanskim obalnim vodama. Savezničke trupe su od oštećenja izazvanih podvodnim minama izgubile 568 brodova a Njemačka mornarica je
izgubila 150 brodova i 40 podmornica. U II svjetskom ratu između 600,000 i 1,000,000 podvodnih mina je postavljeno od kojih je stradalo: 650 savezničkih brodova i 1,100 brodova koji su pripadali silama osovine.
U ratovima koji su vođeni u svijetu nakon Drugog Svjetskog rata korišten je veliki broj podvodnih mina. Na primjer u toku Iračko-Iranskog sukoba 1980-88 obje zaraćene strane su intenzivno postavljale mine u Persijskom zalivu da bi kasnije Irak nastavio sa miniranjem određenih područja zaliva. Na primjer u toku Tankerskog rata (1987) američka fregata USS Samuel B. Roberts je skoro potopljena nakon udara podvodne mine rruske proizvodnje. Šteta koja je tom prilikom nastala na brodu je procijenjena na $96 miliona a cijena jedne mine je $1,500. U istim vodama 1991 nosač
helikoptera USS Tripoli je oštećen sa Iračkom kontaktnom minom kao i još jedan manji američki brod, a ukupna šteta je bila oko $110 miliona. O efikasnosti podvodnih mina svjedoči i podatak da su nakon Drugog Svjetskog rata podvodne mine oštetile 14 brodova Američke mornarice dok su vazdušni napadi i artiljerijska vatra oštetile četiri broda.
Nakon Drugog Svjetskog rata podvodne mine i druge eksplozivne naprave su korišćene ili je prijećeno njihovim korišćenjem u čitavom nizu scenarija koji mogu poslužiti kao ilustracija njihovog mogućeg korišćenja od strane terorista. Kriza nazvana "Patriotski ronilac" iz Januara 1980 pokazuje kako teroristička prijetnja korišćenja podvodnih mina može imati dramatičan uticaj na pomorsku trgovinu. Naime nepoznata osoba nazvana "Patriotski ronilac" je preko telefona obavijestila policiju da je postavio mine u rijeci Sacramento (US). Zbog ove prijetnje saobraćaj je bio odmah zaustavljen i ratni brod minolovac je pretraživao rijeku četiri dana. Ekonomski gubitak zbog ovog zastoja je bio više stotina hiljada dolara.
Od 1970 Tamilski tigrovi su koristili podvodne mine za napad na vladine i komercijalne brodove. Takođe podvodne mine su korišćene u Nikaragvi (1984 dva broda su potopljena), a i Argentina ih je koristila u Foklandskom ratu. Kriza poznata kao "mine u Avgustu" iz ljeta 1984 najbolje ilustruje kako mine mogu lako biti korišćene za terorističke akcije na moru. Od 19. jula do 13. septembra dvadeset tri broda su izvjestila o oštećenjima nastalim eksplozijom podvodnih mina u Crvenom moru i Sueckom kanalu. Ovakva situacija je izazvala brzu međunarodnu akciju čišćenja ovog područja od mina u kojoj su učestvovali: Egipat, Francuska, Velika Britanija, Italija, Holandija, Sovjetski Savez i Sjedinjene Američke Države.
Kasnije je dokazano da je krizu izazvala Libija koja je iznajmila komercijalni brod Feri Ghat sa kojeg su mine izbacane u vodu.
Takođe je ilustrativan i događaj iz 2004 kad je na jezeru Pontchartrain u Luizijani (SAD)
otkrivena plutajuća torba. Kada je utvrđeno da se u torbi nalazi nekoliko kilograma eksploziva sa vremenskim upaljačem ova naprava je uništena projektilom iz topa. Najvjerovatniji cilj ove naprave bio je Senator Keri koji je u to vrijeme bio na predizbornoj kampanji na jezeru. Danas se u području Mediterana i Bliskog i Srednjeg Istoka nalazi velika količina podvodnih mina i drugih neeksplodiranih sredstava, uključujući municiju, granate, avionske bombe itd. Nakon završetka velikih ratnih operacija rađena su čišćenja glavnih pomorskih puteva. Nažalost,
zbog rasprostranjenosti korišćenja podvodnih mina i drugih neeksplodiranih sredstava uglavnom su očišćeni glavni putevi, dok su velika područja obale ostala bez prave kontrole. Ova neeksplodirana sredstva sama po sebi predstavljaju opasnost za plovila, ribare, ronioce i turizam. Ona takođe mogu biti iskorištena za terorističke napade u orginalnom obliku ili korišćenjem eksploziva koji se u njima nalazi.
Međunarodne konvencije vezane za humanitarno deminiranje
Prvi put se korišćenje podvodih mina u pomorskom ratovanju ograničava osmom Haškom konvencijom iz 18 oktobra 1907.
Otava konvencija o zabrani korištenja, skladištenja, proizvodnje i prevoza protivpješadijskih mina i o njihovom uništenju prvi je međunarodni sporazum donesen u svrhu eliminisanja tog oružja. Konvencija je stupila na snagu 1999., ratifikovana je od strane 133 zemalja; zaključno sa 10 majem 2009, 156 zemalja su potpisale Konvenciju dok trideset sedam zemalja nisu potpisale Konvenciju, a među njima su Sjedinjene Države, Kina i Rusija.
Međunarodne aktivnosti vezane za podvodno deminiranje
Od početka devedesetih godina prošlog vijeka Međunarodna Zajednica je preuzela čvrstu obavezu i napravila konkretne korake u cilju ublažavanja posljedica koje mine i druga eksplozivna sredstva imaju na ugrožene zemlje i narode. Međutim do sada je relativno mala pažnja posvećivana podvodnom deminiranju. Jedan od razloga takve situacije je, da za razliku od kopnenog deminiranja, još uvijek nema koordinisane akcije na međunarodnom nivou za uklanjanje podvodnih mina. Međuagencijska Strategija UN za aktivnosti vezane za mine 2006-2010 ne pominje direktno problem podvodnih mina ali govori o eksplozivnim sredstvima zaostalim od ratnih aktivnosti. U tom smislu RCUD strategija kao i razvojni ciljevi mogu poslužiti kao osnova za promovisanje potrebe za koordinisanom međunarodnom akcijom na uklanjanju i uništavanju podvodnih eksplozivnih naprava i drugih podvodnih prepreka koje utiču na sigurno korišćenje mora, rijeka i jezera.
UNPoA (United Nations Programme of Action to prevent, combat and eradicate the illicit trade in small arms and light weapons in all its aspects) – Program aktivnosti Ujedinjenih nacija za sprečavanje nelegalne trgovine malokalibarskim i lakim naoružanjem u svim njegovim aspektima, za borbu protiv ovakve trgovine i njeno iskorjenjivanje. Kancelarija za uklanjanje i uništavanje oružja U.S. Department of State Biroa za Političko-Vojne Aktivnosti (PM/WRA) ima razvijen program podrške humanitarnom deminiranju. Iako je strategija WRA objavljena 2004 fokusirana na kopnene mine ona takođe promoviše i podršku uništavanju drugih vrsta eksplozivnih sredstava uključujući podvodna eksplozivna sredstva. Kroz obezbjeđivanje značajnih finansijskih sredstava ova kancelarija pomaže aktivnosti deminiranja širom svijeta. Kroz podršku usmjerenu International Trust Fund for Demining and Mine Victims Assistance (ITF), Kancelarija za uklanjanje i uništavanje oružja (PM/WRA) značajno je pomogla osnivanje i tehničko opremanje Regionalnog Centra. EU je do sada usvojila dvije strategije vezane za mine i neksplodirana eksplozivna sredstva: EC Mine Action Strategy and Programming 2002-2004 i EC Mine Action Strategy and Multi-annual Programming 2005-2007 U periodu 2002-2008 Evropska
unija je pomagala 43 zemlje u aktivnostima vezanim za mine i neeksplodirana sredstva sa ukupnim fondovima od preko 300 miliona eura. Da bi se nastavio kontinuitet aktivnosti u ovoj oblasti EU usvaja Guidelines on European Community Mine Action 2008 – 2013. U ovom dokumentu navedene su smjernice za politiku EU u ovoj oblasti: obezbijediti sinergiju između saradnje u oblastima sigurnosti i razvoja; podsticati integraciju principa zajedničkog rada i sopstvene odgovornosti u aktivnostima vezanim za mine i popularisati najbolja iskustva. Nakon ukidanja dvije regulative koje su se odnosile spečificno na Anti-personnel landmines (APL) i explosive remnants of war (ERW) najveći dio pomoći EU koji se odnosi na tehničku i finansijsku pomoć EU ide kroz razne instrumente za spoljnu pomoć, geografske instrumente, kao sto su the Development Cooperation Instrument (DCI) , the European Neighbourhood and Partnership Instrument (ENPI) i the Instrument for Pre-Accession Assistance (IPA). U ACP zemljama, pomoć bi trebalo pružati kroz European Development Fund (EDF). Tematski instrumenti kao što je Instrument Humanitarne pomoći i Instrument za Stabilizaciju mogu takođe biti korišćeni ali samo uz određena ograničenja.
NATO partnership for peace trust fund, Projekti Trust Funda su finansirani kroz dobrovoljno učešce individualnih članova saveznika i partnera. Ovi projekti obično uključuju i blisku saradnju sa ostalim relevantnim organizacijama. Projekti mogu biti inicirani od strane zemalja članica ili partnera. Svaki projekat je vođen od strane zemlje koja je lider i koja je u obavezi da obezbijedi političku i finansijsku podršku za projekat. Od zemlje koja
je korisnik sredstava se očekuje da obezbijedi maksimalnu podršku projektu. Između 2000 i 2008 oko 40 miliona eura je obezbijeđeno za realizaciju projekata Trust Fonda. Politika Trust Fonda je sastavni dio programa Partnerstvo za Mir (Partnership for Peace (PfP) programa. Svaki član ovog programa može zahtijevati pomoć. Korišćenje Trust Fonda je prošireno na zemlje Mediterana i šireg regiona Srednjeg istoka koje učestvuju u NATO-vom Mediteranskom dijalogu i Istanbulskoj Inicijativi za saradnju, kao i Avganistan. Centar za kontrolu lakog naoružanja u jugoistočnoj Evropi -The South Eastern and Eastern Europe Clearinghouse for the Control of Small Arms and Light Weapons (SEESAC) je osnovan 8. maja 2002. u Beogradu kao podrška realizaciji Pakta za stabilnost i drugih važnih obaveza u vezi sa kontrolom oružja. SEESAC je sastavni deo Regionalnog plana za realizaciju borbe protiv prometa malokalibarskog i lakog oružja, koju je formulisao i usvojio Pakt za stabilnost u novembru 2001, a u cilju zaustavljanja protoka i raspoloživosti SALW u regionu.
HUMANITARNO PODVODNO DEMINIRANJE
U periodu od preko dvije decenije podvodni demineri RCUD-a su razminirali u moru, rijekama i jezerima preko tri miliona kvadrata, sa kojih su
uklonili i uništili preko 200 tona eksplozivnih sredstava zaostalih na vodenom dnu nakon raznih ratnih sukoba i to ne samo na teritoriji Crne Gore nego i u vodama drugih država.
HUMANITARNO KOPNENO DEMINIRANJE
Demineri RCUD su u saradnji sa deminerskim kompanijama iz Republike Hrvatske, Slovenije, Bosne i Hercegovine izveli protivminsko izviđanje i
uklanjanje protivpješadijskih mina duž Crnogorske granice.
Aktivnosti RCUD-a na polju deminiranja pod vodom i na kopnu doprinijele su da je Crna Gora 2007. godine od strane Međunarodne Zajednice proglašena državom oslobođenom od protivpješadijskih mina.
RCUD.me
Pretežna djelatnost RCUD-a je 85.59 Ostalo obrazovanje koje naročito obuhvata:
Pored djelatnosti iz stava 1 ovog člana, Društvo obavlja i sljedeće poslove:
Na sprovođenje programa iz stava 1 alineja 2 ovog člana, provjeru znanja, kao i izdavanje isprava, primjenjuju se propisi iz oblasti obrazovanja odraslih.
ČETIRI OSNOVNA ZADATKA RCUD-a
OBUKE
Instruktori RCUD-a obučili su na stotine profesionalnih ronilaca iz raznih oblasti ronjenja, doprinoseći jačanju kapaciteta za podvodne radove i humanitarne misije širom svijeta.
PODVODNO DEMINIRANJE
RCUD je razminirao preko 3 miliona kvadrata podmorja i uklonio više od 200 tona eksplozivnih sredstava, čime je značajno unaprijedio bezbjednost u vodama Crne Gore i drugih država.
SPAŠAVANJE NA VODAMA
Ronioci RCUD-a učestvovali su u preko 200 akcija podvodnog traganja, spašavanja ljudskih života i zaštite materijalnih dobara u izazovnim uslovima na rijekama, jezerima i moru.
PODVODNA ISTRAŽIVANJA
RCUD je inicirao i realizovao istraživanja koja su otkrila brojne podvodne arheološke lokalitete, doprinosivši očuvanju kulturne baštine i razvoju nauke o podmorju Crne Gore.
KONTAKT
RCUD Montenegro
81000 Podgorica
Džordža Vašingtona 18/5
Tel: +382 31 683 477
Mob. tel: +382 69 346 132
E-mail: rcud@t-com.me
www.rcud.co.me
INSTRUKTORI
Podvodnog deminiranja
Tehničkog ronjenja